Mitkä ovat sinun elämäsi arvot?
13/04/2017
Liikunta ja loma
13/06/2017
Show all

Mittarista motivaattoriksi?

Kaipaatko lisää potkua treeneihin, uutta ulottuvuutta päivittäiseen tekemiseen, miten moottorisi todella toimii ja mistä siihen saat tietoa?

Yksi merkittävä apuväline treenien lisämotivaatioksi on sykemittari, aktiivisuusranneke tai monista eri malleista nämä toiminnot löytyvät jo yhdessä. Itse haluan seurata mittarin avulla päivittäistä aktiivisuuttani askeleideni ja arvioidun kalori kulutuksen mukaan. Päivittäisen askel tavoitteen pystyy mittariin asettamaan. Itselläni askeleita kertyy rauhallisempana päivänä 10 tuhatta ja aktiivisempana päivänä reilut 30 tuhatta.

Sykemittareita  löytyy markkinoilta moneen lähtöön. Itselläni tällä hetkellä on Suunnon Spartan Ultra, josta löytyy toimintoja jo vähän liikaakin mutta tärkeimpänä itselleni päivittäisen aktiivisuuden seuranta, sykemittari toiminnot sekä pitkä akun kesto. Salitreenin aikana itselleni tärkeimmät seuranta kohteet mittarissa ovat syke, keskisyke ja treenin kesto. Oma keskisykkeeni salitreenin aikana kevyemmässä treenissä on n. 130 ja kovemmassa kuntopiiri tyyppisessä salitreenissä n. 140. Treenin jälkeen tulee vielä mittariin kooste treenistä jossa näkyy mm. treenin kesto, keskisyke, maksimi syke, kalorikulutus ja palautus aika.

Pyöräillessäni tai juoksulenkillä mittarista tulee lisäksi seurattua nopeutta, matkaa (km) ja keskinopeutta. Ulkoharjoitteideni päättyessä puran mittarin koneelle ja GPS -toiminnon avulla mittari tallentaa reitin mitä olen kulkenut ja tästä toiminnosta tykkään erityisesti reissatessani, jolloin näkee missä on käynyt ja kuinka lähellä sitä paikkaa minne yritti mennä.

Yhteenvetoa juoksulenkin jälkeen.

Miksi treeni ei tänään kulkenut?

Tänään perjantaina treeni tuntui hyvältä, se oli kestoltaan sama, kuin tiistaina ja tein saman saliohjelman kuin tiistainakin , mutta keskisyke oli kymmenen pykälää pienempi kuin tiistaina – MIKSI? sydämen sykkeeseen vaikuttaa moni asia kehossasi, eivätkä  toki mittaritkaan ole virheettömiä. Suurimpina kehoon vaikuttavina tekijöinä omalla kohdallani voidaan pitää treenin, levon ja ruoan suhdetta. Tässä tapauksessa perjantain treeni oli viikon neljäs harjoitus, heikosti nukuttu  yö kuuden tunnin yöunilla ja aamutreeni alkoi kello 6:15. Ei vain ollut energiaa kropassa sekä keho oli liian väsynyt tähän aikaan aamusta tällaiseen harjoitukseen.

Olisiko ollut parempi levätä tai tehdä vaikka tunnin kävelylenkki sillä keho tarvitsee myös lepoa ja ennen kaikkea unta!

Mittaririippuvuus

Niin sykemittarit kuin aktiivisuusrannekkeet ovat oiva tapa seurata omaa päivittäistä tekemistä ja treenejä. Mittarin motivoiva vaikutus ainakin itselläni on merkittävä ja saan mukavasti lisää kipinää päivittäiseen aktiivisuuteen sekä treeneihin. On myös myönnettävä, että aika ajoin ranteeseen päivitetty uusi laite tuo myös hetken lisämotivaation.

Mittarit ovat myös erittäin koukuttavia laitteita ja täytyykin muistaa että ne ovat ”vain” mittareita. On hyvä asia, että seuraamme päivittäistä aktiivisuuttamme, jopa unen laatuamme tai treenejämme, mutta tärkeintä kuitenkin on se miltä kehossasi tuntuu. Liikummeko mittarin takia, treenaammeko mittarille tai tietääkö mittari todella miltä minusta nyt tuntuu – se on vain laite sinun ranteessasi! Oman kehon ja mielen tunne on kuitenkin tärkein ja omien kokemuksien kautta pystyt parhaiten analysoimaan sen, mikä sinulle sopii parhaiten.

Voit etsiä mittareita mm. seuraavilta sivuilta:

http://www.suunto.com/fi-FI/

https://www.polar.com

Liikunnallista kesän alkua sinulle!

-Matti

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ratkaise laskutehtävä vielä ennen kommentin lähettämistä *