Mittarista motivaattoriksi?
29/05/2017
Show all

Liikunta ja loma

 

Ihanaa, kohta alkaa loma! Suuntaat lomallasi sitten mökille, ulkomaille tai kierrätkö Suomen kauniin kesäisiä järvimaisemia, niin kannattaa muistaa lomallasi antaa myös kehollesi energiaa liikunnan ja ravitsevan ravinnon muodossa – kuukaudessa saat aikaan paljon, mutta suunnan valitset itse.

Mökillä monipuolisesti

Kesämökillä riittää puuhaa aamusta iltaan ja esim. puiden pilkkominen (kirveellä) käy hyvästä liikunnasta ja on erittäin tehokasta, kunhan muistat ottaa hyvän asennon ja paikan puiden pilkkomiselle ja vältyt näin turhilta selkäkivuilta.Myös haravointi, erilaiset pihatyöt tai vaikkapa veden kantaminen saunaan on erinomaista hyötyliikuntaa.Itse tykkään mökkipuuhien lisäksi tehdä myös kuntopiiriä, juoksu- tai pyörälenkkejä mökillä. Mikäs sen mukavampaa kuin aamutuimaan käydä heittämässä kevyt puolentunnin lenkki ja siihen 6-8 liikkeen kuntopiiri vaikkapa laiturilla veden liplatellessa? 

Illalliseksi voi olla hyvä salaatti kevyellä pihvillä tai makkaralla. Näin saan ainakin itse huomattavasti enemmän energiaa niin keholleni kuin mielelleni jo seuraavaan päivään, puhumattakaan siitä kun palaan takaisin työn ääreen. Muutama vuosi sitten tuli iltaisin otettua saunan yhteydessä aina pari siideriä, vähän viiniä tai vaikka konjakki paukku, mutta vaihdettuani alkoholin liikuntaan sain pidemmällä aikavälillä paremman olon niin fyysisesti kuin henkisestikin. Myöskään 10kg painonpudotus ikäänkuin kaupan päälle ei ollut pahitteeksi, mutta edelleen painotan olotilani parantumista enemmän, kuin pudotettuja kiloja. Oloni on niin paljon parempi ilman noita ”saunasiitereitä”.  Absolutisti ei tarvitse olla mutta alkoholin nauttimisen kanssa ehdotan olemaan tarkkana.

 

Rodoksella treenaten

Kello lyö yhdeksän Rodoksen Sea Melody huoneistohotellissa. On toukokuun alku ja aamulenkin kautta salille. Pitkän talven jälkeen tuntuu miltei taivaalliselta että on voinut jättää ne paksut ”craftit” jo kaappiin ja lähteä juoksulenkille pelkillä shortseilla sekä t-paidalla varsinkin tänä vuonna! Olemme pari vuotta vaimoni kanssa suosineet Rodoksen Ialyssosta ja yksi merkittävin syy siihen on, että tunnemme alueen ja siellä on kuntosali!

 

Ulkomaan  reissuimme vaimoni kanssa noudattelevat aikalailla samanlaista kaavaa päivärytmiltään. Aamuisin heräämme yhdeksän maissa ja lähdemme juoksulenkin kautta salille treenaamaan. Aamukuntoilut kestää yleensä 1,5 – 2 tuntia jonka jälkeen runsas ja itse tehty aamupala esim. paistettuja munia, kurkkua ja tomaatteja sekä muroja jogurtin tai rahkan kera. Sitten on aikaa kierrellä kylää ja mahdollisesti tutustua paikallisiin nähtävyyksiin sekä ihmisiin. Nämä kiertelyt tykkäämme tehdä jalkaisin jolloin kävelyä päivässä saattaa tulla 10-15 kilometriä. Iltapäivällä ehtii vielä hyvin nauttia auringon lämmöstä joko altaalla tai rannalla, eikä pienet päiväunetkaan ole pois suljettu vaihtoehto.

Omannäköinen lomasi

Tärkeintä lomasta on tehdä kuitenkin itsellesi sekä mahdollisesti perheellesi kehoa ja mieltä rentouttava kokemus. Nykyajan hektisessä ja kilpaillussa arjessa jaksaa taasen paremmin kuin lomastaan on tehnyt mieleisensä. Hyvä on kuitenkin muistaa, että puolentunnin tai jopa tunnin liikunta-aktiviteettia päivässä ei kannata pois sulkea. Ehdotan liikunnan ajankohdaksi aamua varsinkin perheelliselle ihmiselle, jolloin sinulle ei tule ajatusta , että SINUN liikuntasi olisi pois joltakulta toiselta.

Lomalla aloitettua aktiivisuutta tai mahdollista uutta harrastusta on helpompi tuoda myös osaksi ”työarkea” kun on päässyt hyvään vauhtiin ja ehkä oivaltanut liikunnan olevan osa arkea, eikä mikään erillinen ”pakollinen” paha.

Terveellisestä ja monipuolisesta ruokailusta on tärkeää huolehtia myös lomalla. Suosittelen nauttimaan muitakin vihanneksia kuin makkara. Grillissä tulee pihvien rinnalla mukavasti paprikat, tomaatit tai vaikkapa porkkanatkin. Kesän kotimaisilla raaka-aineilla saat loihdittua pöytään myös maittavan salaatin, joka monesti riittää pihvin tai vaikka kalan kera. Suosi ns. 80/20 sääntöä, eli kun ruokailuistasi 80% on kunnossa, mahtuu loppuun 20%: iin myös herkuttelua.

 

 

Hyvää kesää  kaikille lukijoillemme!

Matti

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ratkaise laskutehtävä vielä ennen kommentin lähettämistä *